Over Animato

Op 28 december 1970 werd Muziekvereniging Animato Hooglanderveen opgericht. Er waren geen instrumenten, weinig geschoolde muzikanten maar wel heel veel enthousiasme. De toen jonge Henk Petersen startte zijn dirigentschap bij de club. Voor zijn grote verdiensten voor Animato ontving hij in 1995 een Koninklijke Onderscheiding. Ook nu is Henk nog steeds actief voor Animato op de trompet, muziek schrijven en lesgeven. Animato startte als Tamboercorps met heel veel majorette's. In de jaren '80 werd overgeschakeld naar een showband in 'american style'. Prachtige optredens waren er bij de Nationale Taptoe in Breda, weekenden in het buitenland en in de Rotterdamse Kuip met 60.000 toeschouwers.

Sinds 11 november 1990 vormen de muzikanten van Animato ook een dweilorkest De Turfstampers.

Vanaf het jaar 2000 liep het aanbod van taptoes en straatoptredens sterk terug. Besloten werd dat het muziekcorps zich meer op muziek(projecten) zou richten en minder op 'beweging'. Met als resultaat het alom bekende jaarlijkse Kerstconcert, de oprichting van het Dickensorkest, het Bevrijdingsconcert, etc. Deze concerten gaven Muziekvereniging Animato meer bekendheid in de regio waardoor er toename was van nieuwe, ervaren, muzikanten. Door deze kwaliteitsimpuls en onder de leiding van dirigent Bert Donkersloot, werd de kwaliteit van muzikale uitvoering sterk verbeterd. Met de majorettes ging het helaas wat minder voorspoedig. Na een grote bloeiperiode in de jaren tachtig liep het animo in de jaren daarna sterk terug. Het bestuur moest hierdoor in 2016 helaas de beslissing nemen met de sterk uitgedunde majorettegroep te stoppen.

Op dit moment bestaat Muziekvereniging Animato uit ongeveer 35 muzikanten. De bezetting van het orkest bestaat uit: saxofoons, melodisch slagwerk, trombones, hoorns, bassen, trompetten, baritons, een klarinet, een keyboard en een basgitaar. Ons repertoire bestaat uit een mix van filmmuziek, eigentijdse hits en klassiek. Onze concerten geven wij op verschillende locaties waarbij het repertoire wordt afgestemd op het thema. Voor speciale gelegenheden zoekt Animato regelmatig de samenwerking met andere partijen, zoals een koor, band of zangeres.